DSpace@TEDU

Farklı kaynaklar, farklı yörüngeler: Ergenin sınıf ve aile özelliklerinin bir işlevi olarak akademik başarının üç yıllık boylamsal bir araştırmayla incelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.author Mouratidis, Athanasios
dc.date.accessioned 2019-07-26T10:38:35Z
dc.date.available 2019-07-26T10:38:35Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12485/506
dc.description Tamamlandı en_US
dc.description.abstract Bu projenin amacı, lise öğrencilerinin iyi oluş halleri ve okul başarılarında zaman içindeki dalgalanmalar farklı kuramsal bakış açıları ve analitik yöntemler dikkate alınarak çeşitli okul ve aile değişkenleri bağlamında boylamsal olarak incelenmiştir. Üç yıl süren, beş dalgalı boylamsal araştırmaya başlangıçta 4000’den fazla öğrenci ve yaklaşık 1300 anne katılmış olmakla birlikte zaman içinde örneklemde erime olmuştur. Projenin tamamlanma tarihinden sonra belli olan üniversiteye giriş sınavı sonuçlarına da ulaşılmaya çalışılmış ve bu sayı mevcut durumda artırılmıştır. Araştırmanın sonuçları, öğrencilerin nitelikli/özerk motivasyonunu geliştiren sınıf ortamı ve öğretmen davranışlarının öğrencilerin iyi oluş haline ve okul başarısına anlamlı katkısı olduğu ve bu öğrencilerin psikolojik iyiliklerinin ve okul başarılarının daha iyi olduğunu gösterdi. Ayrıca, daha fazla özerk ve daha az kontrollü motivasyona sahip öğrencilerin, üniversite giriş sınavında başarı gösterme oranlarının daha yüksek olduğu görüldü. Buna ek olarak çalışma bulguları, ebeveynleri ve öğretmenleri tarafından daha çok özerk destek ve yapı sağlandığını algılayan öğrencilerin temel psikolojik ihtiyaçlarını daha çok doyurdukları ve buna bağlı olarak da yaşam doyumu ve okul başarılarının arttığını gösterdi. Sonuç olarak, ebeveyn ve öğretmenler, ergenlere psikolojik baskı kurmaktan kaçınarak özerklik, ilişkisellik ve yeterlik gibi temel ihtiyaçlarını karşılama yoluna giderek özerk motivasyonlarını arttırabilirler. Bu nitelikli motivasyon da öğrencinin olumlu gelişimsel sonuçlarına yol açar. Okul ortamında, ergenlerin görüşleri dikkate alındığında, onlara seçme şansı verildiğinde ve yarışmacı hedefler yerine öğrenme hedeflerini benimsemeleri doğrultusunda teşvik edildiğinde, ülkemizde oldukça yarışmacı bir sistem içinde başarılı olmaya çalışan lise öğrencilerinin iyi oluş halleri ve kişisel gelişimleri güçlendirilmiş olacaktır. en_US
dc.description.abstract In this three-year, five-wave longitudinal study, that involved more than 4,000 students and about 1300 mothers, we tried to investigate the high school students’ trajectories in well-being, and academic striving. Using different analytical techniques and different, yet interrelated theoretical perspectives, we found that students who are more optimally motivated (e.g., endorse learning goals and are autonomous functioning) tend to report higher well-being and to succeed academically. We also found that students who are autonomous motivated and less controlled motivated are more likely to succeed in the University entrance exams. Also, our results indicated that the more students perceived their teachers and their parents (from whom we have data) to provide autonomy support and structure, the more these students satisfied their basic psychological needs and in turn the more they benefit in terms of life satisfaction and achievement striving. Our results indicate that parents and teachers will do better to avoid putting psychological pressure towards adolescents. Instead, taking adolescents’ perspective and encouraging them adopting learning goals (rather than competitive goals), enhance their well-being and facilitate their personal growth.
dc.description.sponsorship TUBITAK 1001 en_US
dc.language.iso en en_US
dc.subject Psychology en_US
dc.title Farklı kaynaklar, farklı yörüngeler: Ergenin sınıf ve aile özelliklerinin bir işlevi olarak akademik başarının üç yıllık boylamsal bir araştırmayla incelenmesi en_US
dc.type Project-TUBITAK en_US


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics