Abstract:
Bu çalışmada sayı duyusu temelli öğretimin öğrencilerin
matematiğe ilişkin özyeterlikleri ve performanslarına etkisi
incelenmiştir. Matematiğe ilişkin özyeterlikler, matematik
özyeterliği ile sayı duyusuna yönelik özyeterlikten oluşmaktadır.
Öğrencilerin matematik performanslarını ise sayı duyuları, problem
çözme başarıları, matematik başarıları ile günlük hayattaki
matematiği fark edebilmeleri oluşturmaktadır. Bu çalışma, deneysel
bir çalışmadır. Nicel araştırma desenlerinden öntest-sontest kontrol
gruplu desen kullanılmıştır. Çalışma, Ankara ili Çankaya ilçesinde
bulunan bir devlet okulunda altıncı sınıfa devam eden bir grup
üzerinde uygulanmış ve 13 hafta ders planlarının, 2 hafta ölçeklerin
uygulanması olmak üzere toplam 15 hafta sürmüştür. Bu süreçte
deney grubundaki öğrenciler sayı duyusu temelli bir öğretimden
geçerken, kontrol grubundaki öğrenciler öğretmenlerinin genellikle
ders kitabından yararlanarak sürdürdüğü öğretimle devam
etmişlerdir. Çalışmanın, sayı duyusunun betimlenmesinden öte,
uzun süre ile uygulanan bir öğretim planı çerçevesinde sayı
duyusunun gelişimini incelemesi, ayrıca bu gelişim sürecinde diğer
bazı değişkenlerdeki değişimi de araştırması açısından alana katkı
sağlayacağı düşünülmektedir. Çalışmada öğrencilerin sayı
duyularını belirlemek amacıyla “Sayı Duyusu Testi”, özyeterliklerini ölçmek amacıyla “Matematiğe Karşı Özyeterlik Algısı
Ölçeği”, sayı duyusuna yönelik özyeterliklerini belirlemek için
“Sayı Duyusuna Yönelik Özyeterlik Ölçeği”, günlük hayattaki
matematiği ne kadar fark ettiklerini belirlemek için “Günlük
Hayatta Matematik Anketi”, problem çözme başarılarını ölçmek
amacıyla “Problem Çözme Testi”, matematik başarılarını
belirlemek için ise dönem sonu notu kullanılmıştır. Veriler SPSS 15.0
paket programı kullanılarak MANOVA analizi ile analiz edilmiştir.
Yapılan analiz sonuçlarında sayı duyusu temelli bir öğretim
sürecinden geçen öğrencilerin geçmeyenlere göre sayı duyularının,
günlük hayattaki matematiği fark edebilmelerinin ve problem
çözme başarılarının anlamlı bir şekilde geliştiği gözlenmiştir.
Yapılan sayı duyusu temelli öğretim, öğrencilerin matematik
özyeterliklerinde, sayı duyusuna yönelik özyeterliklerinde ve
matematik başarılarında anlamlı bir farklılaşma yaratmamıştır.